З 1 січня 2025 року ветерани та ветеранки, учасники бойових дій, які керують авто, знову мають оформлювати поліс обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (автоцивілку).  Норма закріплена змінами до ЗУ "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".

Водночас з тим, у Верховній Раді України місяць тому зареєстрований законопроєкт, який звільняє учасників бойових дій, ветеранів та ветеранок від цього обов’язку щонайменше до кінця поточного року. Поки документ не розглянуто, і подальша його доля залишається невідомою. Тож veteran.com.ua звернувся до юристів за поясненнями, чим загрожує учасникам бойових дій відсутність автоцивілки.

Читайте також: Автоцивілку для ветеранів можуть скасувати – Уряд погодив зміни до законопроєкту

Розмір штрафу не залежить від наявності статусу УБД

"Керування транспортним засобом особою, яка не має при собі або не пред’явила у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в полісі (договорі) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса - тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 425 грн", - розповіла адвокатка Адвокатського бюро Романа Сацика Марія Ганіна.

Вона звернула увагу, що хоч ветерани і ветеранки мають 50% знижку на придбання договору страхування, жодних поблажок щодо розміру штрафів законодавством не передбачено. Більш того, якщо штраф за відсутність автоцивілки не буде сплачено протягом 15 днів, то сума буде подвоєна – до 850 грн.

Перевірити наявність поліса може патрульна поліція в чітко визначених законом випадках:

1. Під час порушення правил дорожнього руху (ПДР);

2. У разі дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) – правоохоронці мають перевірити наявність чинного поліса у всіх учасників інциденту;

3. При складанні адміністративних матеріалів - якщо поліцейський складає адміністративний протокол чи постанову, він має право перевірити наявність поліса;

4. Під час зупинки транспортного засобу з інших підстав, передбачених законом ( наприклад, перевірка на стан алкогольного чи наркотичного сп’яніння, у разі підозри у вчиненні правопорушення).

Читайте також: Автоцивілка для ветеранів та військових з 1 січня 2025 року - 6 запитань юристам

"Що поліція не має права робити? Зупиняти автомобіль виключно для перевірки наявності поліса ОСЦПВ без іншої обґрунтованої причини, наприклад, порушення ПДР чи оголошеного плану-перехоплення", - зауважила адвокатка.

ДТП за участі ветерана: хто понесе фінансову відповідальність за завдану шкоду

"Відповідно до нових змін в ЗУ "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", крім того, що виключено перелік осіб, які звільняються від обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності на території України, виключено також норму "Відшкодування збитків від дорожньо-транспортної пригоди, винуватцями якої є зазначені особи, проводить МТСБУ (Моторне (транспортне) страхове бюро України – ред.) у порядку, визначеному цим Законом", - звернула увагу Марія Ганіна.

Зважаючи на це, у разі винуватості ветерана та відсутності автоцивілки, відшкодування збитків внаслідок ДТП повністю лягає на його плечі. А за наявності документа це робитиме страхова компанія. Однак тут варто наголосити, що виплати будуть проведені в межах розміру покриття, зазначеного в страховому полісі. Якщо цієї суми не вистачає для покриття збитків, то різницю доведеться компенсувати винуватцю аварії за власний рахунок.

Крім того, якщо були порушені умови використання транспортного засобу, щодо якого укладено внутрішній договір страхування, у страховика (МТСБУ) виникає право зворотної вимоги до особи, відповідальної за заподіяння шкоди.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, хто з ветеранів може отримати авто від держави.

Фото: з відкритих джерел