У Харкові вже кілька років працює унікальний сервіс відновлення автомобільних шин – шинопекарня "TIREX". Розвиває його ветеран Ернест Лобанов: у 2014-му році чоловік приєднався до батальйону міліції особливого призначення "Слобожанщина", а в 2022 – до лав ЗСУ.
Через повномасштабне вторгнення росіян його бізнес два роки був на паузі, а відновити роботу допоміг грант від Українського ветеранського фонду. Як це – перезапустити власну справу у самий розпал великої війни? Чим "запечені" шини відрізняються від нових? На ці та інші питання підприємець відповів в інтерв’ю veteran.com.ua.
Читайте також: Захоплювався авто з дитинства - ветеран Олександр Захаров відкрив шиномонтаж на грантові кошти
"У 2014-му за український флаг могли порізати шини"
Спротив російським окупантам Ернест, як і десятки тисяч українців, почав ще в далекому 2014 році. Пригадує, що тоді за український прапор могли порізати шини, вистрілити в обличчя з травматичної зброї або побити – просто спостерігати за такими процесами в суспільстві та стояти осторонь було не в його силах. Тож у квітні чоловік пішов у новостворений батальйон міліції особливого призначення "Слобожанщина".
"Це був перелам системи, нова міліція, в яку приймали патріотичних людей, які приходили не заробляти, а не дозволити те, що трапилось у Донецьку та Луганську. Я був одним із перших призначений у підрозділ, а в зв’язку з тим, що структура батальйону велика та її треба будувати, мене призначили заступником командира з кадрового забезпечення, - розповідає він. – У нас були кращі хлопці та новина, що у 2022-му вони встали на захист країни - тому підтвердження. На жаль, деяких вже немає в живих, - командира суміжного підрозділу "Харків-1" Сергія Янголенка, Артема Реді, Максима Кокшарова, Олександра Порфенкова, Юрія Красовського, Євгенія Гончарова".
З часом батальйон розформували, пізніше Ернест працював за кордоном. У 2017 році повернувся в Харків та не знав, чим займатися далі. Ідею підкинув батько - співзасновник виробництва з гуми, який був завжди прихильником виробництва та створення доданої вартості. Він запропонував чоловікові розглянути наварку легкових шин, бо сам пам’ятав, як в радянські часи в гаражах наварювали протектор на шини.
Ветеран-підприємець зацікавився такою ідеєю та почав шукати інформацію в інтернеті. Згодом натрапив на відео процесу відновлення шин, знайшов перші діючі заводи в Європі, вивчив усі спеціалізовані англомовні журнали. А через чотири місяці, у 2018-му, розпочав перемовини з виробниками обладнання з Китаю, Італії та США.
Читайте також: Для військових – знижки: ветеран Михайло Адамович відкрив у Івано-Франківську сервіс з оренди електроавтомобілів
"Через п’ять місяців список контактів сягав 74 одиниць, а документ з нотатками - 200 сторінок. Та на жаль, результатів не було. Я був у розпачі та зробив розсилку про готовність придбати комплект обладнання усім контактам, які тільки були. Результатом стала пропозиція з Фінляндії. Це було просто чудо. Я одразу поїхав дивитись, підписали угоду, пройшли навчання та придбали комплект обладнання, - ділиться Ернест. – До речі, з ним я й досі періодично обмінююся повідомленнями. Я відправляю фото, як росія обстрілює мій район, а він надсилає фото українського прапору на 100-метровому флагштоці у центрі міста Хаміна за 40 км від кордону з РФ".
Так у Харкові з’явилася перша в Україні "шинопекарня" – сервіс відновлення автомобільних шин "TIREX". Чоловік із завзятістю та натхненням розвивав власну справу, у 2021-му почав формувати команду, проте вже наступного року проєкт довелося поставити на паузу. Адже у країну постукала велика війна…
Новий старт бізнесу – у розпал війни
На початку повномасштабного вторгнення Ернест возив гуманітарні вантажі для захисників – перший призначався знайомим по службі з 2014 року. Зробивши кілька рейсів, зрозумів, що може бути корисним і на фронті – 1 квітня 2022 року долучився до лав 228 батальйону 127 бригади ТрО.
"Мене призначили начальником автомобільної служби, потім - командиром протитанкового взводу. Ніс службу у Харкові та області, у Бахмуті, Торецьку, в напрямку Тьоткіно (у Сумській області), Приютного на Запоріжжі, - пригадує ветеран. – Потім зацікавився аеророзвідкою, пройшов навчання та проводив її, робив корегування та скиди. Однак восени 2023 року мені довелося демобілізуватися за сімейними обставинами".
Чоловік повернувся додому – з новим смаком до життя, свободи та любові до власної справи. Вирішив відновити роботу свого "TIREX", хоча через велику війну існували серйозні ризики для працівників, а зв’язки з постачальниками та клієнтами були обірвані. Однак ці виклики підприємця не зупинили, а мотивували шукати шляхи розвитку. Він подав заявку на конкурс "Варто почати власну справу" від Українського ветеранського фонду та згодом отримав 1,5 млн грн фінансової підтримки:
"У лютому 2024 року, після дворічної перерви, ми "запекли" перші шини, і нас тепло зустріли як старі клієнти, так і нові. А в липні отримали перший транш гранту – і це дало дуже великий буст у розвитку, - каже Ернест. – Ми налагодили виробництво понад 25 найменувань, що за моєю оцінкою, зекономило рік роботи. А ще мій проєкт отримав високу оцінку експертів, і це для мене навіть важливіше, ніж фінансова допомога".
Читайте також: "До війни на таку "аферу" не підписався б" - втративши ногу на фронті, ветеран відкриває автомийку
На підприємстві ветерана використовується технологія гарячого відновлення шин від борта до борта (hot retreading from bead to bead), якій вже більше століття. За його словами, далеко не всі шини можна відновити, але якщо це вдалося, то вони ні в чому не поступатимуться новим. Процес передбачає кілька етапів (якщо говорити дуже коротко та спрощено):
1. Після ретельного відбору з "гідних" каркасів знімаються залишки протекторного шару та поверхневого шару боковин.
2. Формується протекторний шар шляхом наливання гумової суміші, заготівля закладається в прес та накачується.
3. Далі шина "запікається": гумова суміш вулканізується під тиском та температурою, при цьому підвищуються характеристики міцності, твердості та еластичності каучуку.
Випробування якості змаганнями з автомобільного дрифту
За словами чоловіка, після першого досвіду "запікання" шин було складно оцінити якість своєї роботи: резина на авто зношується не так швидко, а стенду професійного іспиту в Україні немає. Тим часом, у Харкові почав набирати популярності автодрифт, і "TIREX" долучився до першого чемпіонату з дрифту в Україні на українській шині.
"Це був експеримент, і я вірив в успіх до кінця. Але це спрацювало: мабуть, і сьогодні ми єдині в світі, хто збирає дрифтові колеса та наварює покриття кілька разів і надає гарантію до датчиків зносу. Більшість нових шин вищого цінового діапазону розлітаються шматками", - не без гордості ділиться підприємець.
Зупинятися на досягнутому, звісно, він не збирається. Каже, що працювати доводиться в одному з найбільш обстрілюваних регіонів, і це - як плисти проти течії. Однак долати труднощі йому не звикати, і Ернест Лобанов сподівається, що колись автівка на його шинах підніметься навіть на Говерлу.
Нагадаємо, ветеранам пропонують розпочати бізнес у сфері перевезень. Відповідний проєкт Vmilodilo реалізують Міністерство у справах ветеранів, американська компанія AZSTAR Business Management та фонд Ukrainian Fortress.
Фото: з архіву Ернеста Лобанова