Чи може Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки накласти штраф на військовозобов’язаного без його виклику та участі в розгляді справи? На практиці такі ситуації трапляються дедалі частіше і викликають запитання щодо дотримання процесуальних прав громадян.
Про один із таких випадків розповідає на своїй сторінці у Facebook адвокатка Дар’я Тарасенко. Вона описує судову справу, у якій військовозобов’язаний дізнався про штраф уже після відкриття виконавчого провадження.
Читайте також: Скасування відстрочки: чи можна зробити це дистанційно та без візиту до ТЦК
Позиція суду першої інстанції
«До нашого адвоката Романа Кичка звернувся військовозобов'язаний, який виявив відкрите виконавче провадження за фактом примусового виконання постанови ТЦК та СП про накладення штрафу. Будь-яких повідомлень про те, що на нього збираються накласти штраф і відбудеться розгляд справи про адміністративне правопорушення, від ТЦК він не отримував. Фактично штраф було накладено без його присутності, без його повідомлення. У подальшому державний виконавець почав стягувати подвійний розмір штрафу у сумі 34 000 грн», - розповідає правознавиця.
З метою захисту прав військовозобов’язаного було подано позов до суду з вимогою скасувати постанову ТЦК та СП. Однак суд першої інстанції відмовив у його задоволенні.
Суд дійшов висновку, що для притягнення особи до адміністративної відповідальності за неявку до ТЦК достатньо сукупності двох обставин:
1) направлення повістки за адресою, повідомленою військовозобов’язаним під час оновлення даних чи адресою реєстрації військовозобовязаного;
2) відомості про спробу вручити таку повістку особі, що матиме наслідком або вручення повістки без подальшої явки, або невручення з причин відмови отримати повістку, або з причин відсутності адресата за такою адресою.
Таким чином, суд фактично визнав правомірним накладення штрафу без особистої участі військовозобов’язаного у розгляді справи.
Читайте також: ТЦК і штрафи: чому після сплати однієї постанови можуть з’являтися нові
Рішення апеляційного суду
З таким підходом сторона захисту не погодилася та подала апеляційну скаргу. Апеляційний суд скасував постанову ТЦК та СП і направив справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
У своїй постанові колегія суддів зазначила, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбувся без належного повідомлення особи та з порушенням вимог процесуального законодавства. Це, відповідно до статті 268 КУпАП, унеможливлює розгляд справи по суті.
Апеляційний суд підкреслив, що військовозобов’язаного було позбавлено основоположних прав: бути присутнім під час розгляду справи, надавати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання та користуватися професійною правовою допомогою. Окрім того, в матеріалах справи не було доказів роз’яснення йому прав, передбачених Конституцією України та КУпАП.
Тож, апеляційний суд дійшов висновку, що сам по собі факт виклику військовозобов’язаного до ТЦК для уточнення облікових даних не є достатньою підставою для винесення постанови про адміністративну відповідальність без його участі.
ТЦК та СП зобов’язаний належним чином повідомити особу саме про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Порушення цієї процедури є безумовною підставою для скасування штрафу.
Нагадаємо, раніше veteran.com.ua розповідав, що робити, якщо силоміць доставили до ТЦК та СП.
Фото: з відкритих джерел
