Сотні тисяч громадян та громадянок України вже отримали статус учасника бойових дій, і з плином війни їхня кількість тільки збільшується. Такі звання захисникам і захисницям надаються вже більше десяти років, проте у військових і досі виникають питання щодо оформлення статусу. Тим паче, що процедура поступово змінюється та спрощується.

Читайте також: Хто може втратити статус УБД і всі соціальні гарантії - пояснення юристів

Чи правда, що існує мінімальний термін участі в боях для отримання статусу? Як отримати УБД за кілька днів, та ще й онлайн? Чи можна відновити посвідчення у разі втрати? На ці та інші питання відповів начальник відділу опрацювання документів з визначення учасників бойових дій головного управління соціальної підтримки Міноборони полковник Тимур Блізніков.

Чи можна отримати статус УБД за один день боїв

Перелік захисників та захисниць, які мають право отримати статус учасника бойових дій, закріплено Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Якщо казати окремо про військовослужбовців, то претендувати на нього можуть оборонці, які виконують/виконували службові бойові завдання в районах бойових дій. І це має бути підкріплено бойовими наказами та бойовими розпорядженнями їхніх підрозділів (військових частин).

При цьому, як наголосив Тимур Блізніков, законодавством не передбачено жодних вимог щодо тривалості участі у боях.

"Терміни і умови надавання статусу учасника бойових дій  визначаються двома порядками, затвердженими постановами Кабінету Міністрів. Станом на сьогоднішній день саме термінів щодо виконання службових бойових завдань не визначено, у зв’язку з чим військовослужбовець може отримати статус навіть за один день",  - сказав він.

Наразі він надається двома шляхами:

1. В автоматичному режимі (основний механізм). Надання ініціюється командиром підрозділу: він подає рапорт на уповноважену особу у військовій частині, яка вносить дані про військовослужбовця до Єдиного державного реєстру ветеранів війни (ЄДРВВ).

2. Рішенням спеціальної комісії. Якщо відсутня можливість подати документи способом, зазначеним вище, то вони надсилаються поштою та розглядаються комісією.

Крім того, військовослужбовець має право звернутися до комісії особисто. Це актуально, якщо командир підрозділу чи сама військова частина з якихось причин відмовляють у подачі документів чи зволікають з  цим.

В який термін можна отримати статус УБД

Автоматичний режим наразі є основним, адже процедура є дуже зручною та прозорою. Вона складається з наступних етапів:

1. Командир підрозділу звертається до уповноваженої особи військової частини з відповідним рапортом.

2. Ця особа створює картку захисника чи захисниці в Реєстрі, куди вносить всю необхідну інформацію – персональні дані, накази про прибуття в район виконання бойових завдань, про початок його виконання.

3. Подані онлайн відомості обробляються та протягом п’яти-шести діб надається статус УБД.

Читайте також: Статус УБД автоматично - як тепер військові отримують пільги без довідок

Механізм застосовується до чинних захисників та захисниць, а також до тих, хто вважається вже зниклим безвісти або потрапив у полон. Це дає змогу їхнім родинам оперативно скористатися передбаченими законом соціальними пільгами та гарантіями без додаткових звернень.

Якщо ж з певних причин подати дані через ЄДРВВ неможливо, то вони надсилаються комісії засобами поштового зв’язку. У такому випадку пакет документів складається з довідки про виконання службових бойових завдань, фотокартки і клопотання командира військової частини. На розгляд відводиться місячний термін.

"Автоматичний режим є дуже зрозумілим, інтерфейс нагадує Дію, - зазначив Тимур Блізніков. – Уповноважена особа зазначає персональні дані, додає документи про виконання бойового завдання та підписує цифровим підписом. Заявка відправляється в Реєстр, опрацьовується і статус надається".

Як відновити втрачене, загублене чи пошкоджене посвідчення УБД

Якщо захисник чи захисниця втратили, загубили чи пошкодили паперове посвідчення УБД, то його можна замінити на нове. Нещодавно ця процедура була значно спрощена. Серед ключових змін:

·  до заяви більше не потрібно додавати документ, яким підтверджується прийняття та реєстрація заяви про втрату/викрадення посвідчення до Національної поліції, а також публікувати в друкованих ЗМІ аналогічне оголошення;

· звільненим з полону оборонцям не доведеться додавати до заяви на отримання нового посвідчення матеріали службового розслідування.

Щоб отримати документ наново, чинним військовослужбовцям необхідно подати рапорт на командира військової частини, а ветеранам та ветеранкам, звільненим зі служби - звернутися до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де вони перебувають на обліку.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, чи можуть ветерани та ветеранки мати одночасно два посвідчення – учасника бойових дій та особи з інвалідністю внаслідок війни.

Фото: з відкритих джерел