В Україні з 1 січня 2025 року запрацювала нова система оцінювання повсякденного функціонування людини – вона замінила застарілу та корумповану МСЕК. Це важливий крок на шляху до прозорих і ефективних підходів до встановлення інвалідності та підтримки осіб з порушеннями здоров’я.
Хоча системі вже офіційно дано старт, на практиці вона лише поступово впроваджується. І цей процес викликає занепокоєність у суспільстві, зокрема, серед ветеранів та ветеранок. Що буде зі справами, які велися МСЕК? Як знайти свої документи та експертну команду, яка буде ними займатися? Відповіді на ці та інші питання публікує veteran.com.ua з посиланням на Міністерство охорони здоров’я України (МОЗ).
Читайте також: Реформа МСЕК - чи доведеться особам з інвалідністю оформляти нові документи
Як працюють нові експертні команди
Станом на 13 січня усі функції МСЕК вже передано експертним командам. Таких груп фахівців сформовано понад 1,5 тисячі по всій території України – це вчетверо більше, ніж було в складі старої системи.
Експертні команди створені на базі майже 300 багатопрофільних лікарень із залученням практикуючих лікарів різних спеціальностей. Ним наразі передається більше 1,4 млн справ - включно з архівами. З них налічується більше 44 тисяч пакетів документів, які будуть розглянуті вже в першому кварталі поточного року.
Сама ж процедура оцінювання повсякденного функціонування людини складається з кількох етапів:
1. Підготовка справи. Як тільки лікуючий лікар визначає, що пацієнт відповідає критеріям для направлення на оцінювання, то разом з ним обирає зручний заклад з відповідною експертною командою.
2. Електронна справа та направлення. Лікар створює електронне направлення, прикріплює скановані документи, підтверджує електронним підписом та відправляє в обраний медзаклад.
3. Перевірка документів. Адміністратор перевіряє справу в лікарні, профіль визначається в автоматичному режимі. За необхідності документи можуть бути повернуті для доопрацювання.
4. Електронна черга. Після перевірки справу ставлять в електронну чергу до профільної команди в найближчий доступний час. Після підтвердження лікар отримує сповіщення в системі, а пацієнт – на електронну пошту.
Читайте також: Реформа МСЕК - в яких закладах працюватимуть експертні команди: перелік
5. День оцінювання. Доступ до даних пацієнта та розкладу команді експертів відкривається у день оцінювання. За необхідності пацієнта можуть відправити на додаткові обстеження, але лише один раз. Справа, протокол, рішення та рекомендації ведуться і зберігаються в електронному вигляді.
6. Результати оцінювання. Витяг пацієнт отримує на електронну пошту або рекомендованим листом. Доступ до цифрового рішення також має лікуючий лікар, а інформація про інвалідність автоматично передається до соціальної сфери.
Як знайти медзаклад, куди МСЕК передав справу ветерана чи ветеранки
В електронну систему на сьогодні внесено вже більше 36 тис. справ для першочергового розгляду експертними командами. Процес триває, і причин переживати щодо передачі документів від МСЕК не варто. На цьому наголошують у МОЗ:
"Якщо ви раніше вже подали документи на МСЕК, хвилюватися не потрібно. Кожному, хто очікує розгляду, буде повідомлено про дату, час і місце розгляду справи експертною командою. Система ще налаштовується, але найближчим часом всі процеси працюватимуть у штатному режимі. Завдяки реформі ми зосереджуємося на потребах людей, їхньому відновленні та поверненні до активного життя".
Для зручності пацієнтів міністерством розроблена спеціальна таблиця. У ній можна дізнатися, до якого саме медичного закладу було передано справу від МСЕК. Перелік закладів наразі не є остаточним, дані про лікарні доповнюються.
Нагадаємо, раніше ми розповідали, як після реформи МСЕК українським захисникам та захисницям встановлюватимуть інвалідність. Детальний алгоритм дій для військових читайте на нашому сайті.
Фото: з відкритих джерел