В Україні з’являється все більше ветеранського бізнесу – діючі та колишні військові залучають кошти та відкривають заклади харчування, майстерні, СТО, аграрні підприємства та інші цікаві проєкти. Підтримку на розвиток власної справи надає зокрема Український ветеранський фонд.

Які проєкти перемагають у конкурсі фінансування, скільки коштів можна отримати і що для цього потрібно, розповіла заступниця виконавчого директора Українського ветеранського фонду Ніна Роговець.

Читайте також: "До війни на таку "аферу" не підписався б": втративши ногу на фронті, ветеран відкриває автомийку

Рекордна кількість заявок

Конкурси на надання фінансової підтримки фонд проводив вже неодноразово, проте останній побив рекорди за кількістю поданих заявок та переможців. Усього у проєкті взяло участь 219 ветеранів, з них 85 отримали гроші на реалізацію своїх ідей.

«Бізнеси дуже різноманітні – це школа барберів, переробка застарілих шин, гастротуризм, грузоперевезення, ожинові і полуничні сади, вирощування равликів, наметові містечка, заклади харчування, кав’ярні, сфера послуг, агродрони для обробки полів, пошиття постільної білизни та одягу, в тому числі амуніції, СТО, автомийки, майстерні. Всі ідеї дуже цікаві і дуже тішить, що серед переможців представлені всі регіони України», - розповідає Ніна Роговець.

Вона зазначила, що усього на цей рік передбачено 200 млн грн на конкурси для ветеранів та громадських організацій. 119 з них вже отримали переможці минулої програми, і нові проєкти для учасників бойових дій цього року ще плануються.

Кожного разу фінансування різне – минулоріч підприємці-ветерани могли отримати від 500 тис. грн до 3 млн грн, а в останньому конкурсі – від 500 тис. грн до 1,5 млн грн. Для цього потрібно надіслати проєктну заявку, кошторис та надати інші документи.

«У ході конкурсу ми проводимо онлайн-зустрічі для учасників, на яких протягом трьох годин пояснюємо, як заповнити документи, хто може подаватися, а хто ні, відповідаємо на всі питання», - розповідає заступниця виконавчого директора Українського ветеранського фонду.

Обмежень для участі у конкурсах немає – люди, які вже отримували фінансову підтримку від фонду, можуть подавати заявку ще раз.

Читайте також: Перші кроки у бізнесі або розвиток кар’єри – для ветеранів стартує нова навчальна програма

Робочі місця для ветеранів

Після відправлення документів їх переглядають експерти, які мають досвід в бізнесі та бюджетуванні. Вони оцінюють, чи може ця бізнес-ідея бути реалізована так, як викладена на папері та надають учасникам свої зауваження. Наприкінці ветерани презентують проєкти і експерти визначають переможців.

Таким чином, як зазначають у фонді, люди вчаться на своїх помилках. Є багато випадків, коли ветерани не перемагали у першому для себе конкурсі, але друга або третя спроба стала успішною.

Ніна Роговець зазначає, що програма дуже важлива для ветеранів, адже дає їм можливість бути зайнятими улюбленими справами та адаптуватися до цивільного життя. Крім того, після відкриття бізнесів ветерани працевлаштовують побратимів.

«Я спостерігаю динаміку, що згодом ветерани повертають ветеранів у цивільне життя. 90 % наших переможних проєктів мають таку складову, як працевлаштування  колишніх військових.  Вони беруть на роботу своїх побратимів та навчають їх», - наголошує заступниця виконавчого директора Українського ветеранського фонду.

Крім того, фонд проводить тренінги та навчання для ветеранів, а також форуми, присвячені ветеранському бізнесу. Там підприємці можуть обмінятися досвідом між собою та поспілкуватися з представниками влади, які присутні на заходах.

Читайте також: Гроші на бізнес – в рамках проєкту «єРобота» ветерани отримали вже 280 млн грн

Досвід переможця програми

Один з переможців програми, ветеран, діючий військовослужбовець та власник майстерні «BatArt» Андрій Несмачний розповів про власний досвід отримання допомоги.

Майстерня Андрія працювала і до повномасштабної війни та на початку вторгнення була повністю зруйнована. Виробництво знаходилося якраз в тому районі Ірпеня, який найбільше постраждав від дій окупантів.

«Повним складом майстерні ми мобілізувалися. Після закінчення київської кампанії я вирушив під Херсон, там отримав поранення і повернувся додому лікуватися. Поки тривала реабілітація, я мав вільний час і ми з колегами  вирішили, що будемо відновлювати роботу майстерні. Все потрібно було робити з нуля», - розповідає військовий.

Майстерню запустили за власні кошти, також допомогло те, що клієнти погодилися підтримати бізнес та зробити попередні замовлення. Після цього підприємство вирішили розвивати та надіслали заявку на участь у програмі фінансування.

«Зараз в нас декілька напрямків: виробництво ножів, обробка металу, плетіння браслетів, біжутерія, скло, надання послуг гравіювання, вироблення дерев’яної тари. Також плануємо виготовляти кераміку», - розповідає Андрій Несмачний.

Від Українського ветеранського фонду підприємець отримав 2,7 млн грн. На ці кошти закупили обладнання для лазерного гравіювання, лазерної порізки, фрезерування.

«Це дало можливість автоматизувати процеси там, де це можливо. Наприклад, дерев’яні коробки з фанери ми раніше виробляли вручну, це трудомісткий процес, і не є нашим профільним завданням. Зараз, завдяки обладнанню для порізки лазером, ми змогли зменшити участь людей, і можемо виготовляти не десять коробок на день, як раніше, а 70», - розповідає підприємець.

Андрій зауважує, що до початку повномасштабної війни майстерня для власників навіть не була повноцінним бізнесом – всі виручені кошти віддавали на лікування поранених бійців. Зараз зрозуміли, що діяти варто за правилом «спочатку допомагаєш собі, потім іншим». Тож не менше 50 % прибутку йде на ЗСУ, забезпечення бойових потреб підрозділів, в фонди, а залишок коштів – на закупівлю нового обладнання, матеріали та розвиток.

Одна з головних складнощів для роботи майстерні в тому, що основна частина її команди – військові і роботу прогнозувати складно.

«Головний майстер, який виготовляв ножі, пішов в 3 штурмову, і три місяці ножі ми не виробляли, виявилося, що спеціаліста відшукати дуже складно. Та врешті підходящу людину знайшли. Загалом серед наших співробітників більшість людей – це діючі або колишні військові. Навіть наша фахівчиня з SMM теж ветеранка», - розповідає чоловік.

Також Андрій Несмачний зазначає, шо для більшості бізнесів проблемою стає не виготовлення, а продаж товарів, і тут важлива організація правильного маркетингу.

«Основна небезпека саме в цьому – люди мають думати не тільки, як вони зроблять, а як вони реалізують свої послуги», - наголошує ветеран.

Наразі «BatArt» освоює для себе не тільки українські, а й закордонні ринки. Продукцію почали розміщувати на платформах крафтових виробів, куди заходять покупці з різних куточків світу.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, як ветерани та члени їхніх родин можуть отримати грант на запуск чи розвиток власної справи від держави.

Фото: з відкритих джерел