Коли в Україні розпочалася велика війна, львів’яни Лідія Медведєва та Валерій Венчковський вже виховували трьох дітей. Наймолодшому синочку ще не виповнилося навіть п’яти місяців, і багатодітній батько міг оформити відстрочку від служби. Однак не зробив цього – у 2022 році чоловік став на захист рідної землі і два роки воював проти російських окупантів.
Після звільнення зі служби Валерій вирішив здійснити давню мрію і разом з дружиною відкрив власну справу – виробництво смаженого морозива. Ідея бізнесу особливо припала до душі дітям – тепер тато і мама готують для них смачні «квіточки» з молока, просять дегустувати нові десерти та влаштовують свята.
Як приготувати смажене морозиво, в якому зовсім немає цукру, і перетворити це на спільну справу – для veteran.com.ua розповіла дружина ветерана Лідія Медведєва.
Читайте також: Модульні будиночки "під ключ" від ветеранів: Ігор Скидан та Олег Макаренко розвивають бізнес на Чернігівщині
Від фронту – до бізнесу
Валерій воював у складі 80-ої окремої десантно-штурмової бригади ЗСУ. За два роки побував на різних ділянках фронту – виконував завдання у Миколаївській, Донецькій, Харківській областях.
Весь цей час Лідія самостійно опікувалася трьома дітьми. Але з кожним місяцем ставало дедалі складніше.
«Їх троє, і у всіх свої потреби: у старшої доньки перехідний період, середня дитина має 3-ю групу інвалідності і перебуває на інклюзивній формі навчання, третій малюк народився з двобічною клишоногістю. Від самого народження він проходив гіпсування, постійні реабілітації, потребував спеціального взуття, і самостійно почав ходити тільки у два роки. Я зрозуміла, що вже не можу справлятися без чоловіка, тим більше для хлопчиків він – авторитет», - розповідає жінка.
Після повернення до цивільного життя Валерій вирішив втілити в життя ідею, яка переслідувала його більше п’яти років. Так з’явилося виробництво смаженого морозива «Kaval’e».
«Валерія давно захопила ця справа, навіть на війні він дивився відео приготування смаженого морозива. Ми і раніше придивлялися до обладнання, але то не вистачало часу, то коштів. Потім зрозуміли, що відтягувати досить, діяти треба тут і зараз», - говорить Лідія Медведєва.
Читайте також: Грант на "Тісто": Богдан Паламарчук після фронту розвиває власну пекарню в Хмельницькому
У планах – артпростір для дітей
Ще до офіційного старту, у минулому році, родина почала тестувати ідею у виїзному форматі – Валерій та Лідія брали обладнання і їздили на невеликі події, щоб перевірити, як реагують діти. І одразу побачили: малечі це дуже подобається!
«Діти – наша головна аудиторія. Ми завжди дивимось на їхню реакцію. Якщо смаколик сподобався їм – отже, і дорослі будуть задоволені», - говорить Лідія.
Сьогодні Kaval’e працює як мобільна точка. Родина приїжджає на дитячі дні народження, ярмарки, випускні у садочках, влаштовує майстер-класи у школах. Поки що Лідія та Валерій готують вдвох, але в майбутньому планують працевлаштувати ще двох людей, щоб охопити більше святкових подій.
Згодом, щоб усі бажаючі мали змогу спробувати смажене морозиво, родина прагне облаштувати стаціонарне місце роботи. І не просто кафе, а повноцінний артпростір, в якому малеча, в тому числі діти з інвалідністю, зможе відвідувати цікаві майстер-класи і куштувати смачні десерти.
«Крім того, ми хочемо, щоб там були представлені всі ветеранські бізнеси, які зазвичай беруть участь у нашому ярмарку у Львові. Це важливо, щоб люди могли підтримати захисників», - говорить підприємниця.
Читайте також: Солодка власна справа: ветеран Микола Пасішнюк відновив сімейний бізнес на Одещині на грантові кошти
Поєднали бізнес та благодійність
Разом із бізнесом родина запустила і соціальну ініціативу — проєкт «Про100». Вони їздять до дитячих будинків, соціальних центрів, до дітей ВПО та онкохворих. Також пригощають морозивом поранених захисників у реабілітаційних центрах.
«Ми були в Луцьку, Івано-Франківську, скоро їдемо в Стрий, Трускавець, Моршин… Плануємо відвідати людей з порушенням зору. Коли робиш добру справу, особливо для дітей – емоції не передати словами. Завжди відчуваємо піднесення після таких подій», – говорить Лідія.
Жінка розповідає, що морозиво до смаку клієнтам будь-якого віку – його залюбки їдять навіть діти, яким всього півтора-два роки. В таких випадках дуже важливо, щоб десерт був якісним.
«Для смаженого морозива потрібне тільки молоко – цукру у ньому немає. Також використовуємо безлактозне молоко, якщо у клієнта непереносимість лактози. Наш найменший син має проблеми зі шлунком, тому ми максимально орієнтуємося на натуральність. Для нас найголовніше, щоб десерт був корисним», - говорить Лідія Медведєва.
Вона розповідає, що смажене морозиво готують на спеціальному фризері. Спочатку молоко потрібно збити і довести до потрібної консистенції. Потім з рідкого стану воно, під впливом низьких температур, замерзає і стає твердим. Тоді з нього вже можна скручувати «роли», які нагадують квіточки, і прикрашати всім, чим забажає клієнт: маленьким дітям зазвичай не додають нічого, а дорослі обирають фруктові пюре, топінги, свіжі фрукти і трубочки.
«Морозиво нагадує пломбір, але має більш молочний смак, - говорить Лідія. - Крім того, ви можете додати будь-який інгредієнт, який захочете».
Читайте також: Смачні бургери та місце для ветеранів: захисник з Маріуполя на Київщині відкрив кафе "Домаха"
Попереду — ще більше
Наразі родина планує залучити грантове фінансування, тож вже стала учасником львівської програми «Відвага до бізнесу». Якщо вдасться отримати кошти, подружжя хоче придбати портативну зарядну станцію EcoFlow.
«Це дуже важливо для нас, адже на ярмарках часто є проблеми зі світлом. В Івано-Франківську нам пропонували підключитися до зарядної станції, але вона була недостатньо потужна. Скоро потреба в обладнанні стане ще більшою, бо крім морозива, ми хочемо виготовляти лимонади і йогурти зі свіжими фруктами», - говорить Лідія.
Після оновлення підприємці хочуть залишитися вірними своєму підходу: натурально, смачно, з любов’ю і для дітей.
«Ми хочемо зробити морозиво впізнаваним, і приносити дітям та дорослим радість. Емоції – це найцінніше. Саме заради них ми і працюємо», – розповідає Лідія Медведєва.
Нагадаємо, ветеран Павло Штибель за грантові кошти придбав млин і продає корисну випічку.
Фото: з архіву Лідії Медведєвої